Opóźniony rozwój mowy to najważniejszy objaw zaburzeń rozwoju możliwości porozumiewania się dziecka z ludźmi z otoczenia. Takie rozpoznanie możemy postawić u małego człowieka, u którego stwierdzamy posługiwanie się mową w stopniu uznanym za niewłaściwy dla jego wieku. Klasycznie opóźniony rozwój mowy dzielimy go na opóźniony rozwój mowy samoistny i niesamoistny. W pierwszym przypadku nie znamy jego przyczyny. W drugim natomiast udaje się ją ustalić.
Rozpoznanie opóźnionego rozwoju mowy możemy postawić u małego człowieka, u którego stwierdzamy posługiwanie się mową w stopniu uznanym za niewłaściwy dla jego wieku.
Należy postawić pytania dotyczące prawidłowego rozwoju dziecka w okresie prenatalnym, noworodkowym, niemowlęcym dotyczącym rozwoju ruchowego dziecka. Ocena ta pozwala dostrzec dyskretne nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Nieprawidłowości te często współwystępują z opóźnieniem rozwoju mowy.
- Ważne jest odpowiedź na pytanie dotyczące stanu narządu słuchu, w tym oceny słyszenia.
- Niezwykle ważne jest odpowiedź na pytanie dotyczące prawidłowej struktur i narządów biorących udział w artykulacji (kształtowaniu dźwięków mowy).
- Niezwykle ważna jest odpowiedź na pytanie dotyczące aktualnego stanu rozwoju układu nerwowego i rozwoju psychoruchowego.
- Najważniejsze więc jest odpowiedź na pytanie z czym mamy do czynienia, z opóźnionym rozwojem mowy samoistnym, czy też niesamoistnym.
Dokładne badanie neurologiczne i laryngologiczne, razem z niezbędnymi badaniami dodatkowymi, takimi jak badania audiologiczne (badania oceniające słuch), pozwala bardzo często znaleźć przyczynę opóźnionego rozwoju mowy i wdrożyć prawidłowe postępowanie.
Umów wizytę u neurologa, tel. 535107907 Umów wizytę u laryngologa, tel. 502150240
O autorze